Menu

Anno 1930

Germain Noffels begint een bierstekerij en limonadefabriekje op de Wijnberghoek te Wevelgem.

Dochter Irène Noffels en schoonzoon Napoleone Bacelle volgen hem op na de 2de wereldoorlog in 1948 en beginnen het merk VALPO voor hun frisdranken, de bierstekerij wordt een gewone bierhandel.

Nino Bacelle (1958) experimenteert met het maken van bier vanaf 1981 en neemt samen met zijn broer de bierhandel/limonadefabriek over in 1986. In 1989 stoppen ze de limonaderie en wordt de drankenhandel verdergezet door zijn broer.  Hierna gaat Nino in dienst bij een koeltechnische firma en brouwen wordt een hobby.


1994

Nino besluit -na veel experimenteren en proefbrouwsels- dat de tijd rijp is om een eigen bier te commercialiseren. Brouwerij Nino Bacelle ontstaat. Na een grondige studie beslist hij om in eerste instantie te brouwen in een andere brouwerij onder een huurformule. Er wordt gekozen voor een  samenwerking met Brouwerij Deca uit Woesten alwaar het eerste jaar meteen 9000 liter “Guldenberg” gebrouwen wordt.


1995

Nino ontmoet Guido Devos via bierproeversvereniging H.O.P.
Guido is één van de stichters van deze vereniging en al jaren actief als amateurbrouwer.


1996

Nino en Guido besluiten kennis en krachten te bundelen en gaan samen in zee onder de naam brouwerij DE RANKE. De naam verwijst naar de hopplant, volgens hen de plant die het belangrijkste ingrediënt in bier levert: de hopbellen.

De Père Noël wordt gelanceerd als kerstbier en de XX Bitter wordt voor de eerste maal gebrouwen, een mijlpaal in de geschiedenis van de brouwerij.


2000

Creatie van Kriek De Ranke, een uniek kriekenbier die ontstaat uit een samenstelling van een oud verzuurd bier op krieken en lambiek uit het pajottenland.


2005

Na 11 jaren brouwen bij Brouwerij Deca besluiten Nino en Guido een eigen Brouwerij op te starten. Brouwerij De Ranke brouwt voortaan al zijn bieren in eigen brouwerij in de provincie Henegouwen te Dottenijs net op de taalgrens.

Creatie van Cuvée De Ranke, een versnijbier die balanceert tussen zoet en zuur.


2007

Jaarlijkse productie: 1.700 hl (170.000 liter) bier. Ongeveer 60 % export (VS, Japan, Nederland, Groot-Brittannië, Zweden, Finland, Denemarken, Italië, Oostenrijk en Frankrijk.)


2009

Noir de Dottignies,  het eerste echt donkere bier van de brouwerij wordt op de markt gebracht, gekenmerkt door een rijke moutige smaak en ook een bittere toets typerend aan de brouwerij.

Daarnaast wordt ook een eerste maal een wet-hop bier gemaakt met superverse en ongedroogde hop (dit is alleen mogelijk tijdens de hopoogst). Dit bier zal later Hop Harvest genoemd worden.


2010

Nino besluit om van wat oorspronkelijk als hobby startte, een voltijds beroep te maken.

Lancering van de Saison de Dottignies, een eerbetoon aan de oorsprong van de saison-stijl in de provincie Henegouwen waar de brouwerij gelegen is. Een licht en dorstlessend doordrinkbier.


2015

De jaarlijkse productie bedraagt ondertussen 5.000 hl (500.000 liter). Ongeveer de helft wordt geëxporteerd naar meer dan 20 Landen.

Ondertussen werken er 6 mensen in de brouwerij en worden plannen gemaakt om uit te breiden tot 10.000 hl/jaar.


Waarom

Waarom een nieuwe brouwerij beginnen in een land als België waar al zoveel brouwerijen zijn?

Begin de jaren tachtig waren wij als bierliefhebbers bezorgd over het verdwijnen van vele kleine en middelgrote brouwerijen. Het waren net die brouwerijen die prachtige bieren maakten.
Bovendien was het verontrustend dat in die periode veel uitstekende bittere bieren erg verzoet werden. Dit gebeurde onder het voorwendsel dat de smaak van de consument zoet was en dat de mensen bitter niet meer gewoon waren.

De werkelijkheid was echter dat nieuwe technieken het toelieten hopextracten i.p.v. hoppebloemen te gebruiken. Daardoor kon er véél goedkoper geproduceerd worden. Daarnaast was de geïndustrialiseerde bierwereld er meer en meer van overtuigd dat men het bier aan meer mensen kon slijten indien de smaak neutraal bleef (mits wat extra publiciteit).

Deze ontwikkelingen leidden er toe dat wij zelf iets zijn gaan ondernemen om zo te bewijzen dat kwaliteit alleen kan gegarandeerd worden met de beste grondstoffen en met respect voor de traditionele methodes.


Waarden

Vanaf het begin was het duidelijk dat het oprichten van een brouwerij voor ons slechts één doel had: het volgens onze normen beste bier produceren! Onze normen?

1. Het gebruik van natuurlijke grondstoffen, zonder toevoeging van hulpstoffen of artificiële middelen.

2. Met respect voor de aloude traditionele methodes werken, zonder daarom nieuwe technieken te schuwen. Deze technieken worden alleen toegepast indien ze kwaliteitsverbetering garanderen en niet om goedkoper te produceren.

3. Het project mocht niet staan of vallen met het commercieel succes. Een langetermijnstrategie werd uitgedacht waarbij alle inkomsten terug werden geïnvesteerd en waarbij mond aan mond reclame als grootste vorm van publiciteit gold. Zo is stilaan een bedrijf ontstaan dat sterk gegroeid is maar nog steeds dezelfde filosofie aanhoudt.


Ethisch, ecologisch en duurzaam ondernemen


Ethisch ondernemen

Voor beide stichters was het vanaf het begin duidelijk dat de benadering van de consument deze moet zijn die zijzelf zouden verwachten vanuit het standpunt van de consument zelf: eerlijke en correcte informatie dus.

Daarom hebben wij geen geheimen bij De Ranke, we laten de verbruiker altijd een beetje meekijken over onze schouders en voeren hierover een open communicatie.

We  kiezen ervoor om alleen de beste grondstoffen voor bier te gebruiken in de meest natuurlijke vorm, er worden géén toevoegingen of hulpstoffen gebruikt tijdens de productie.

De bieren worden niet gefilterd of gepasteuriseerd.

Wij laten de belangen van onze buren en ons personeel primeren op rentabiliteit: zo wordt er niet in ploegen of ’s nachts gewerkt. We proberen voor zowel de buurt als voor onze ploeg de beste omstandigheden te scheppen, zo kunnen zowel  de werknemers als de buurtbewoners fier zijn op hun lokale brouwerij en de bieren die er geproduceerd worden.

Ecologisch en duurzaam ondernemen

De brouwerij werkt uitsluitend met lokale grondstoffen, hop uit de regio Poperinge en mout van Belgische mouterijen.

Een deel van de energie wordt opgewekt door een batterij zonneboilers op het dak van de brouwerij, zo wordt in de zomer praktisch alle kuiswater en een groot deel van het brouwwater verwarmd door deze zonneboilers.

Zeer beperkte toepassing van koeling tijdens het brouwproces waardoor véél minder energie nodig is dan in een klassiek systeem.

Plastiek kratten worden alleen gewassen als ze vuil zijn en niet systematisch iedere keer als ze binnen komen.

Er worden alleen biologisch afbreekbare kuis- en ontsmettingsproducten gebruikt in de brouwerij

Waar mogelijk recycleren wij zelf ons verpakkingsafval (plastiek, karton, glas)


Hoge gisting

Praktisch alle bieren die wij produceren zijn bieren van hoge gisting. Dit wil concreet zeggen dat de gisting gebeurt op een temperatuur tussen +18°C en +30°C. Op deze temperaturen worden er meer aromacomponenten gevormd, dit heeft een rijkere smaak en complexer aromapallet tot gevolg.

Uitzonderingen hierop zijn de Kriek en de Cuvée, dit zijn bieren van gemengde gisting. Dit wil zeggen; een bier van hoge gisting die een verzuring ondergaat volgens de techniek van Vlaamse rode en bruine bieren èn wilde gisting door versnijding met lambic uit het Pajottenland.

Het brouwen zelf gebeurt op basis van infusie voor het maken van het beslag en door opwarming met rechtstreeks vuur voor het koken. De traditionele methodes worden toegepast (waar zowat iedere brouwerij in het begin van de 20ste eeuw gebruik van maakte vòòr de ontwikkeling van pilsbieren).


Ongefilterd & Ongepasteuriseerd

Tijdens het brouwproces centrifugeren of filteren wij ons bier niet. Door centrifugatie of filtering maakt men het bier wel helder, maar hierdoor gaat er echter een groot deel van de smaakcomponenten verloren. Onze bieren klaren op natuurlijke wijze door een langere lagering.

Pasteurisatie is een techniek die veel brouwerijen toepassen om er zeker van te zijn dat het bier bij het uitleveren niet verandert van smaak. Het grote nadeel is dat net zoals bij filteren of centrifugeren door pasteurisatie een deel van de smaak verloren gaat. Wij willen alle originele smaken garanderen tot bij de eindconsument, en daarom kiezen we ervoor om onze bieren niet te pasteuriseren.


Hoppebloemen

Vroeger werd er voor de bereiding van bier enkel gedroogde hoppebloemen gebruikt als smaakmaker. Zoals bij wijn het druivenras het karakter van de wijn bepaalt, zo bepaalt het hopperas bij bier het karakter.

Maar er zijn nadelen aan het traditionele gebruik van hoppebloemen:

  • Een minder goede kwaliteit van deze dure grondstof leidt algauw tot negatieve smaakinvloeden in het bier. Men moet dus altijd zeker zijn dat men alleen de beste kwaliteit gebruikt.
  • De jaarlijkse aankoopprijs schommelt sterk en is afhankelijk van de oogst.
  • De hop moet gekoeld bewaard worden om het hele jaar optimaal te blijven (wat ze nog duurder maakt).
  • Hop kan slechts éénmaal per jaar aangekocht worden, net na de oogst. Planning van het brouwjaar is dus een vereiste om geen hop over te hebben of tekort te komen.
  • De hoppebelletjes zorgen ook voor heel wat schoonmaakwerk in de brouwerij. De hoppebloemen kleven immers overal aan bij het koken van het wort waardoor volledig geautomatiseerde productie praktisch uitgesloten is.

Om al deze redenen gebruiken nog zeer weinig brouwerijen echte hoppebloemen tijdens de bereiding van hun bieren. Hopextracten of hoppellets zijn immers veel makkelijker in gebruik, langer te bewaren, goedkoper en bezorgen minder last tijdens de productie.

Aangezien wij echter naar de hoogst mogelijke kwaliteit streven gebruiken wij voor al onze bieren hoppebloemen van de beste kwaliteit.

Deze hop is 100% Belgisch en gekweekt in de streek rond Poperinge. Bovendien krijgen de bieren door het royaal gebruik van hoppebloemen een ongeëvenaarde textuur en complexiteit.

De 5 variëteiten die momenteel door de brouwerij gebruikt worden zijn: Hallertau Mittelfrüh, Brewers Gold, Styrian Goldings, Northern Brewer en Challenger.


Hergisting in de fles

Bier is een levend product. Bij het bottelen wordt een kleine hoeveelheid suiker en gist toegevoegd en hierna wordt het bier 2 weken in een warme kamer bewaard. Hierdoor ontstaat een hergisting in de fles.

Een natuurlijke verzadiging met CO2 vindt plaats en hierdoor ontstaat er een rijke schuimkraag. Deze methode, ook toegepast bij de productie van Champagne, zorgt voor een fijnere pareling dan bij kunstmatige verzadiging zoals toegepast bij bier zonder hergisting op de fles.

Bovendien kan het bier, doordat het nog leeft en gist, veel langer bewaren en krijgt het een natuurlijke smaakevolutie in de fles. De verstreken periode waarna men proeft en de manier waarop de fles bewaard wordt zullen dus een invloed op de smaak hebben.

De kleine gistrest die in de fles achterblijft is het beste bewijs dat deze methode voor al onze bieren toegepast wordt. Het is aan de klant om zelf te oordelen of hij deze vitaminerijke gistrest al dan niet uitschenkt bij het bier.


Bezoek

De brouwerij kan momenteel enkel bezocht worden door groepen en op afspraak.

Basisprijs:  € 140 (tot max. 20 personen)

                  € 7 extra (per persoon voor groepen groter dan 20)

Inbegrepen:

- Rondleiding in de brouwerij met uitleg over brouwproces

- Degustatie van de verschillende bieren (5x15cl)

Aanvraag via br_deranke@hotmail.com


Contact

Brouwerij De Ranke

Rue Du Petit Tourcoing 1a

B-7711 Dottignies

Belgie

Tel: 056/58.80.08

Fax: 056/55.88.08

Email: br_deranke@hotmail.com